Sekrety pomarańczy

Pomarańcza – pradawny symbol niewinności i płodności. W mitologiach wielu regionów to właśnie pomarańcza była uznawane za Złote Jabłko.

Owocem drzewa pomarańczowego, które rozprzestrzeniło się z obszarów tropikalnej Azji, jest spora kulista jagoda koloru pomarańczowego. Wspaniała skarbnica zdrowia, witamin i samego dobra. Zaletą pomarańczy jest to, iż zupełnie dojrzałe owoce mogą wisieć na drzewach ponad 3 miesiące, nie opadając i nie psując się. Są odporne na przechowywanie i transport, dlatego są bardzo dobrym owocem dostępnym na świecie przez cały rok. Pomarańcza to przede wszystkim niezastąpione źródło naturalnych witamin i minerałów. A dzięki temu, że owoc ten jest dostępny przez okrągły rok, to w okresie, kiedy nie możemy liczyć na świeże owoce sezonowe to właśnie pomarańcza może stanowić ratunek przed grypą.

Składniki mineralne:

  • Witamina C. W 100 gramach pomarańczy jest jej aż 50 mg, wpływa na poprawę odporności organizmu, ułatwia przyswajanie żelaza, a co za tym idzie - sprzyja pokonywaniu zmęczenia.
  • Wapń. Dwie duże pomarańcze zapewniają tyle samo wapnia co szklanka mleka. W 100 gramach owocu jest aż 40 mg łatwo przyswajalnego wapnia. Osoby, które nie lubią pić mleka lub z powodów dietetycznych nie mogą go spożywać, mogą z powodzeniem napoje mleczne zastąpić miąższem pomarańczy.
  • Błonnik. W 100 ml soku znajduje się 0,1 grama błonnika pokarmowego. Doskonale działa na układ pokarmowy: pobudza wydzielanie śliny, wiąże toksyny, pobudza ukrwienie jelit, zapobiega otyłości i daje poczucie sytości. Błonnik chroni też przed chorobami układu krążenia.
  • Potas. Miąższ pomarańczy bogaty jest w potas, który reguluje gospodarkę wodną w organizmie, czynności mięśni i nerwów, wpływa na równowagę kwasowo-zasadową, zwiększa przepuszczalność błon komórkowych.
  • Kwas foliowy. Pomarańcze są naturalnym dostarczycielem kwasu foliowego, którego niedobór może zwiększać podatność komórek na transformacje nowotworowe, a także jest czynnikiem rozwoju miażdżycy.
  • Fitoskładniki. Pomarańcza to również cenne źródło fitoskładników. Jednym z nich są monoterpeny, które chronią człowieka przed rakiem jelita grubego, obniżają cholesterol LDL (zły cholesterol), poprawiają stosunek cholesterolu LDL do HDL (HDL - dobry cholesterol) - tym samym zmniejszają ryzyko arteriosklerozy.
  • Inne zawarte w pomarańczy fitoskładniki to flawanony, które chronią przed chorobami nowotworowymi i stanami zapalnymi.

Miąższ owoców pomarańczy zawiera:

  • do 12% cukrów
  • około 2% kwasu cytrynowego
  • witaminę C (do 65 mg%)
  • witaminę A
  • witaminy z grupy B
  • witaminę PP
  • kwas foliowy (aż 37 mikrogramów w 100 g owocu, co stanowi największą ilość spośród innych owoców)
  • składniki mineralne (fosfor, potas, wapń, magnez, sód, cynk, żelazo)
  • pektyny

Łupina oraz liście pomarańczy są bogate w olejki eteryczne, pektyny, karoteny i kwas pomarańczowy - mają działanie przeciwmiażdżycowe, zapobiegające procesom gnilnym w jelitach, a także wzmagające czynność jelit.

Skórka pomarańczowa zawiera olejek aromatyczny, flawonoidy, kumaryny, triterpeny, witaminę C, karoten oraz pektyny. Flawonoidy posiadają kilka pożytecznych właściwości, są to np. właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne. Skład chemiczny olejków aromatycznych w liściach, kwiatach czy skórce pomarańczowej znacznie się różni. Linalyl acetate (50%) jest głównym składnikiem w olejku z liści (petit grain), i linalool (35%) w olejku z kwiatów pomarańczy (neroli). Niedojrzały owoc pomarańczy zawiera cirantin, który rzekomo jest środkiem antykoncepcyjnym.

Sok z pomarańczy (bezpośrednio po wyciśnięciu):

  • wskazany jest przy schorzeniach wątroby
  • pomaga obniżyć gorączkę
  • jest doskonały jako środek przeciw szkorbutowi
  • zapobiega zaparciom
  • jest pomocny w leczeniu nadciśnienia tętniczego
  • pomaga organizmowi w wydalaniu zbędnych produktów przemiany materii
  • pomaga naszemu układowi odpornościowemu w zwalczaniu wszelkich rodzajów infekcji

Przeciwwskazaniem do picia soku pomarańczowego jest choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy oraz nadkwaśność. Zbyt duża zawartość kwasu w soku może spowodować podrażnienie artretyzmu oraz nadwrażliwość zębów.

Warto wiedzieć, że zimą pomarańcze mają więcej witaminy C niż latem, a wiosną są zasobniejsze w błonnik i biologicznie cenne związki: bioflawonoidy.

Nie należy łączyć soku z pomarańczy z sokiem z ananasa, bo zawarte w nim enzymy rozłożą witaminę C.

Świeżo wyciśnięty sok, wypij natychmiast, przechowywanie go w lodówce oznacza stratę witamin i drogocennych enzymów w ciągu 6-8 godzin.

W krajach starej Unii Europejskiej wypija się 44 litry soków i nektarów na głowę, a przeciętny Kowalski wypija ich w ciągu roku 19 litrów; 40% Polaków sięga po sok pomarańczowy, uznając go za najzdrowszy.

Sekrety pomarańczy Sok z pomarańczy Pomarańcze
Twoja przeglądarka jest przestarzała!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę aby móc przeglądać współczesne strony internetowe prawidłowo. Zaktualizuj teraz!

Zamknij